JESTEŚMY NA YOUTUBE.COM

star


KONTAKT | Warszawa - Gdańsk - Wrocław | wystawa malarstwa
14.10 - 28.10.2015 r. | Galeria LUFCIK
Dom Artysty Plastyka, Warszawa, Mazowiecka 11A
Wernisaż: 16.10.2015 r., godz.18.00

Galeria LUFCIK | Mazowiecka 11a | Warszawa
14.10 - 28.10.2015 r.
- 16.10.2015 r., godz. 18:00 - wernisaż
- spotkanie z artystami i oprowadzanie publiczności po wystawie w trakcie wydarzenia "Dni Śródmieścia 2015"

Galeria Pionova | Olejarna 2 | Gdańsk
04.02 - 27.02.2016 r.

Wrocław
2016 r.

kuratorzy wystawy: Edyta Dzierż, Małgorzata Jojnowicz

Artyści:
Katarzyna Banaś, Anna Brudzińska, Edyta Dzierż, Magdalena Hajnosz, Kuba Janyst, Małgorzata Jojnowicz, Krzysztof Kopeć, Danuta Nawrocka, Jolanta Studzińska, Krystyna Szczepaniak.

KONTAKT wystawa malarstwa będzie prezentowana w 2015 i 2016 roku w trzech miastach Polski.
Start 25 sierpnia 2015 roku godz. 18:00 w Warszawie (Galeria Lufcik, ul. Mazowiecka 11a) później w 2016 roku wystawa będzie pokazana w Gdańsku (Galeria Pionova, ul. Olejarna 2) i finisaż projektu odbędzie się we Wrocławiu - Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

"Kontakt" to tytuł wystawy przygotowanej przez dziesięciu artystów z Polski, która zostanie pokazana w Warszawie, Gdańsku i we Wrocławiu na przestrzeni roku 2015/2016. Autorami prac malarskich, które składają się na nią, są: Katarzyna Banaś, Anna Brudzińska, Edyta Dzierż, Magdalena Hajnosz, Kuba Janyst, Małgorzata Jojnowicz, Krzysztof Kopeć, Danuta Nawrocka, Jolanta Studzińska i Krystyna Szczepaniak. Kuratorami wystawy, organizującymi i koordynującymi przedsięwzięcie, a jednocześnie współtworzącymi ją artystkami są Edyta Dzierż (z Warszawy) i Małgorzata Jojnowicz (z Wrocławia).

Artyści biorący udział w tym pokazie pochodzą z różnych miast, kształcili się też na różnych uczelniach artystycznych, między innymi w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, także w Toruniu, Krakowie i Częstochowie. Mieszkają i tworzą także w różnych ośrodkach rozrzuconych niemal skrajnie na mapie Polski: we Wrocławiu, Sopocie, Gdańsku, Warszawie, Lublinie, Katowicach czy Bydgoszczy. Jak sami przyznają, potrzeba bezpośredniego kontaktu, wymiany doświadczeń, skonfrontowania własnej twórczości z pracą innych artystów, skłoniła ich do współdziałania, poszukiwania punktu spójnego, łączącego odległe środowiska artystyczne, a jednocześnie do prezentacji własnych poszukiwań. Oczywistym elementem połączenia dla wszystkich stało się malarstwo, które stanowi centrum ich życia, pracy i zainteresowań, a momentem integracji i komunikacji zorganizowane wystawy. Z owej potrzeby bezpośredniej komunikacji na płaszczyźnie artystycznej i ludzkiej, kontaktu za pośrednictwem malarstwa, wypływa tym samym koncepcja wystawy i jej tytuł.

Kontakt człowieka - artysty z otaczającym go światem za pośrednictwem sztuki, a w tym przypadku malarstwa, nie tylko z publicznością oglądającą wystawę, ale także z innymi artystami, jest jedną z podstaw, jeśli nie warunkiem, rozwoju osobowości artystycznej. W otaczającym nas świecie, paradoksalnie mimo galopującego rozwoju środków komunikacji, pęd życia warunkowany rozwojem technologicznym wtłacza nas w izolację i samotność. Zwłaszcza artysta - malarz, ze względu na charakter swojej pracy, realizowanej najczęściej w odosobnieniu w zaciszu pracowni, narażony jest na wyobcowanie. Rzadsze są również spotkania między artystami, wspólne rozmowy, wymiany poglądów, koncepcji ideowych, wrażeń czy zwykłych doświadczeń związanych z pracą twórczą, co było poniekąd podstawą rozwoju polskiego środowiska artystycznego w latach 50., 60. czy 70. ubiegłego wieku, a zwłaszcza środowiska awangardy. Wystawa łącząca artystów pochodzących z różnych środowisk ma zatem wyjść naprzeciw tym potrzebom, motywując do współpracy i "twórczego kontaktu", wzbogacającego każdą z malarskich indywidualności. Organizowane w trzech miastach ekspozycje odwołują się więc do tradycji wymiany i współpracy artystycznej środowisk - konfrontacji postaw i idei twórców, by w formie dialogu malarskiego między artystami stworzyć wielowątkowy i różnorodny obraz twórczości malarskiej powstającej obecnie w Polsce.

Jedność intencji artystów i użytych środków artystycznej wypowiedzi - pojmowanych obecnie już jako tradycyjne - czyli malarstwa (większość prac została zrealizowana w technice olejnej lub akrylowej na płótnie), nie pokrywa się jednak w tym przypadku z jednorodnością formalną prezentowanych prac. Pokazywane na wystawie malarstwo charakteryzuje odmienność języka każdego z artystów, budowanego głównie wokół abstrakcji, czasem geometrycznej (Janyst, Studzińska), innym razem bardziej ekspresyjnej (Hajnosz, Jojnowicz, Kopeć) lub organicznej (Brudzińska, Dzierż), niekiedy wzbogaconego elementami - symbolami zaczerpniętymi ze świata realizmu (Nawrocka, Szczepaniak), bądź też abstrakcji będącej metaforą rzeczywistości, na przykład pejzażu (Banaś). Wyraźnym akcentem, a także kolejnym elementem spójnym, "kontaktującym" artystów, tym razem w sferze formalnej wystawy, jest bogactwo koloru. Jego intensywność i siła emanuje z każdej z prezentowanych prac, choć za każdym razem wydobywana jest w odmienny sposób, od świetlistego przenikania przezroczystości (w pracach Banaś, Brudzińskiej, Jojnowicz) przez płaskie zestawienia plam barwnych (Dzierż, Janyst, Nawrocka, Szczepaniak), subtelne przenikania (Hajnosz, Kopeć), aż po jednorodne płaszczyzny koloru (u Studzińskiej), budujące - każdy na swój sposób głębię obrazu - trójwymiarową przestrzenność płócien.

"Kontakt" to projekt, którego ideę możemy więc odnieść zarówno do sfery malarskiej pokazywanych obrazów, społecznej - w aspekcie uczestniczących w wystawie artystów, jak i w kontekście komunikacji z odbiorcą poprzez sztukę. Język prezentowanego malarstwa, ze względu na abstrakcyjny charakter, odwołuje się bowiem do percepcji wrażeniowej, ułatwiając komunikację z odbiorcą, nie narzucając ścisłej interpretacji i pozostawiając nieograniczoną sferę dla wyobraźni oglądającego, niezależnie od wieku, profesji czy znajomości świata sztuki.

Wreszcie wśród ścieżek interpretacyjnych tytułu należałoby wskazać także na symboliczny "kontakt" przez sztukę, która jest niezwykłym sposobem wyrażania, komunikowania i odbierania idei oraz emocji, budowania świadomości społecznej i rozwoju cywilizacyjnego, docenianym i hołubionym przez człowieka od początków jego istnienia. Sposób ten wydaje się być ciągle niezastąpiony i, co więcej, niezwykle potrzebny człowiekowi we współczesnym świecie, w którym zachowanie równowagi między tym, co materialne, a tym co duchowe, jest coraz trudniejsze.

dr Patrycja Pucek

ORGANIZATORZY:
Okręg Warszawski ZPAP / Galeria LUFCIK
Galeria Pionowa w Gdańsku

PARTNERZY:
Art Imperium
waw4free
KulturaOnLine
Rynek i Sztuka