-
Utworzono: środa, 13, marzec 2013 13:31
ABSTRAKCJA W MALARSTWIE
13 - 24 marca 2013 r. | GALERIA DAP
DOM ARTYSTY PLASTYKA | MAZOWIECKA 11A | WARSZAWAProblemy, jakimi zajmują się artyści, zwykle dotyczą treści i formy. Forma stosowana w sztuce abstrakcyjnej może być bardzo różnorodna, dowodzą tego dotychczasowe dzieje sztuki. Abstrakcja w malarstwie jest równie trudna, jak odpowiedź na pytanie o sens dzieła.
Obraz abstrakcyjny często zawiera zarówno emocje, jak i koncepcje filozoficzne, czasem staje się zabawną formą. Poprzez akt twórczy autor rozwiązuje problemy, o których nie chce, nie może, lub nie potrafi mówić wprost. Abstrakcja to dzieło, pozbawione wszelkich cech ilustracyjności, a artysta nie stara się naśladować natury; co nie oznacza, że z niej nie czerpie. Jest to sztuka bardzo pojemna, w której występują odrębne nurty, często związane z jednym tylko artystą. Dlatego abstrakcja w malarstwie to niezwykłe zjawisko pozwalające artyście na bardzo indywidualną wypowiedź.Joanna Mrozowska
Abstrakcja to oderwanie od rzeczywistości, skrót myślowy, przeciwieństwo konkretu. W sumie utopia. To opowieść bez konkretu, która przez cały czas się rozwija. Przypomina historię, która się nigdy nie kończy. Obrazy abstrakcyjne są epizodami świata. Abstrakcja poszukuje własnej esencji, aby nie przerodzić się w decor czy wzornictwo. Najważniejsza jest wyobraźnia twórcy, lekkość przekraczania granic, elastyczność umysłu. Abstrakcja nie prezentuje żadnych konkretnych wydarzeń, które można by namalować, ale raczej stany psychiczne, takie jak: strach, euforia, melancholia, tajemniczość.
Giorgio de Chirico pisał: dzieło sztuki nie musi być racjonalne ani logiczne w ten sposób zbliża się do snu i umysłu dziecka. Naukowcy zaprogramowali ostatnio komputery w taki sposób, aby rozpoznawały emocje, które wywołuje sztuka abstrakcyjna. Ciekawe co będzie dalej.Maria Niedźwiedź-Suchońska
Kurator Wystawy: Joanna Mrozowska
Komisarze wystawy:
Lidia Snitko - Pleszko
Maria Niedźwiedź - Suchońska
Larysa Jaromska
Tadeusz L. Serafin
Designed by Fer Art.